R. Bourgeois, reducido (secularizado) y expulsado por defender a las mujeres

29 Nov
Xabier Pikaza
“No es un cristiano cualquiera, sino un símbolo de la Iglesia de Norteamérica,  que vive inmersa en una fuerte crisis de identidad, pero abierta gozosamente a la exigencia de una más honda visión de la paz y de la igualdad. La parte más “rica”de la Iglesia USA son sus mujeres, y en especial sus religiosas.”

RD (http://www.periodistadigital.com/religion/) presenta esta mañana (28. 11. 12) la noticia de que hace unos días (20.11. 2012) Roy Bougeois ha sido expulsado de su Congregación de los PP. de Mariknoll y del ministerio ordenado oficial de la Iglesia Católica por su toma de postura sobre la Ordenación Ministerial de las mujeres. La noticia aparece con detalle de argumentos y citas en  http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Bourgeois

Roy Bourgeois es un hombre bien conocido en la Iglesias de USA por su compromiso a favor de la paz (No Violencia Activa) y por su forma de entender la igualdad entre hombres y mujeres, como viene señalando en varias obras y en su página webb (Cf.   http://www.roybourgeoisjourney.org/readers/; http://www.inthesetimes.com/article/13767/father_roy_bourgeois_journey).

No es un cristiano cualquiera, sino un símbolo de la Iglesia de Norteamérica,  que vive inmersa en una fuerte crisis de identidad, pero abierta gozosamente a la exigencia de una más honda visión de la paz y de la igualdad. La parte más “rica”de la Iglesia USA son sus mujeres, y en especial sus religiosas. Con ellas quiero citar a Roy Bourgeois.    En este  contexto, para aquellos que quieran situar la noticia de su “expulsión” (o salida) en el itinerario personal y teológico de R. Bourgeois, ofrezco la página que le dediqué en mi Diccionario de Pensadores Cristianos (Verbo Divino, Estella 2010), con el deseo de que su itinerario siga siendo fecundo en evangelio y sirva para un cambio de rumbo en la Iglesia Oficial.

Supe valorar ya entonces (en el Diccionario) la importancia del P. Bourgeois en la “deriva” de una Iglesia en la van separándose cada vez más las instancias oficiales y el pensamiento de gran parte de los fieles. Corremos el riesgo de abrir una fosa entre grupos distintos o, mejor dicho, entre la “cúpula” y muchos grupos “de base” (si es que se puede emplear esa palabra).

Las naves se separan, las derrotas marinas las llevan por rumbos distintos. Ojalá que podamos dialogar todavía, al menos desde la borda… En este caso el diálogo se ha roto, como muestra el anejo que recoge la nota oficiosa sobre la expulsión de R. Bourgeois, dictada por la Congregación de Roma y por los Misioneros de Maryknoll

Roy Bourgeios (1938- ) un militar veterano y pacifista.

Sacerdote y activista católico norteamericano, de la Sociedad de vida apostólica de Maryknoll (Catholic Foreign Mission Society of America), excomulgado latae sententiae por reivindicar la igualdad entre hombres y mujeres, y apoyar la ordenación sacerdotal de las mujeres.

Estudió ciencias y geología en la Universidad de Southwestern, Louisiana, y sirvió durante varios años como oficial en la Marina de USA, en la Guerra de Vietnam, y recibió varias condecoraciones. Después entró en el seminario de los misioneros de Maryknoll, siendo ordenado sacerdote y enviado a Bolivia donde trabajo durante cinco años, al servicio de los pobres, hasta ser arrestado y deportado por su actividad.

Desde el año 1980 se ha venido manifestando en contra de la política militar de Estados Unidos, sobre todo a partir de los asesinados de religiosas y religiosas en el Salvador (realizados con el apoyo militar de USA). El año 1990 fundó la School of the Americas Watch (SOA Watch), para protestar contra la política militar de Estados Unidos a favor de las dictaduras militares.

En esa línea, el P. Bourgeois y su organización han venido realizando diversas manifestaciones no violentas, inspirados en la doctrina de los Derechos Humanos y en el Evangelio.

Del pacifismo a la igualdad de las mujeres

En otra perspectiva, distinta pero convergente, en agosto del año 2008, el P. Bourgeois participó de manera voluntaria en una ceremonia de ordenación presbiteral de mujeres, dentro de la Iglesia Católica, pronunciando además una homilía en defensa del derecho de las mujeres a la ordenación. El caso es significativo porque, conforme a la Congregación para la Doctrina de la fe, tanto las mujeres ordenadas como los que participan en su ordenación incurren en excomunión latae sententiae, reservada a la Santa Sede.

El 7 de noviembre del 2008, habiendo recibido la amenaza de excomunión, que debía producirse automáticamente en un mes, si no se retractaba, el P. Bougeois escribió una carta abierta a la Congregación para la Doctrina de la Fe ratificando su postura:

«Con todo el debido respeto, creo que lo que enseña nuestra Iglesia Católica en este asunto es un error y no se sostiene en un examen serio. Un informe de la Comisión Bíblica Pontificia, en 1976, apoyaba la investigación de expertos en Escritura, en Derecho Católico y de muchos fieles católicos que estudiaron y reflexionaron las Escrituras, concluyendo que no hay justificación en la Biblia para excluir a mujeres del sacerdocio. Como personas de fe, nosotros profesamos que la invitación al ministerio de sacerdocio proviene de Dios.

Profesamos que Dios, Fuente de la vida, creó a los hombres y a las mujeres con el mismo grado de dignidad… Hace ocho años, mientras asistía en Roma a una conferencia por la paz y la justicia, fui invitado a hablar sobre la SOA en Radio Vaticano. Durante la entrevista, indiqué que yo no podría denunciar la injusticia de SOA y quedarme callado sobre las injusticias en mi Iglesia. Terminé la entrevista diciendo:

“Nunca habrá la justicia en la Iglesia Católica hasta que las mujeres puedan ser ordenadas”. Yo me mantengo firme hoy en este parecer. Tener un clero totalmente masculino implica que los hombres son dignos de ser sacerdotes católicos, pero las mujeres no lo son».

La derrota papal

   La imposición del Vaticano hace que el P. Bourgeois tenga que abandonar los ministerios oficiales de la Iglesia católico. Eso significa, en un sentido, una “victoria” de la Iglesia oficial, pero lo que en un sentido es victoria es en otro una “derrota” (en sentido naútico).

Derrota significa “cambio de rumbo”. Se prepara la nave, se traza la ruta, se miden las variantes, se ajusta el timón… y al cabo de un tiempo la nave no está donde debía sino en otro lugar…por influjo de vientos, mareas y otros movimientos de la tierra y del agua.

   La Barca de Pedro ha tomado hace tiempo una ruta… pero ya no está donde debía. Los cálculos de antes no responden a las nuevas circunstancias. En un caso como éste la “derrotada” es la Iglesia oficial, no los que defienden la “ordenación” (la igualdad) de las mujeres en la Iglesia.

En esa línea, las palabras de R. Bougeois nos sitúan ante un tema grave. Siempre han existido diferencias la jerarquía y muchos teólogos católicos, pero en la actualidad son, quizá, más grandes y, sobre todo, más públicas. En algunos casos, como en éste de. Bourgeois, pueden darse rupturas y excomuniones, pero en la mayoría ya no son posibles, de manera que tiende a existir de hecho una “doble verdad” o, mejor dicho, un pensamiento múltiple.

Parece que el tiempo del pensamiento único en la Iglesia católica ha terminado… A pesar de la “excomunión” contra el P. Bourgeois. La derrota papal (en sentido náutico) a llevado a la Barca del Pedro (del Vaticano) a lugares que son ya intransitables.

Casos como éste del P. Bourgeois nos sitúan ante un pasado sin salida… Vivir del puro pasado (y de un pasado muy parcial) significa embarrancar o morir.

Anejo: Cf. http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Bourgeois

Maryknoll expulsion

On March 18, 2011, Fr. Bourgeois was given a letter from Fr. Edward M. Dougherty, Maryknoll’s Superior General, and Edward J. McGovern, its Secretary General, warning Bourgeois that he had 15 days to recant his support for women’s ordination or he would face expulsion from the society.[16] Bourgeois responded in a letter dated April 8, 2011, stating that he could not recant without betraying his conscience.[17]

On July 22, 2011, 157 Catholic priests signed a letter, addressed to Dougherty, in support of Bourgeois’s priesthood and work, and his right to conscience. While the letter did not specifically address the issue of women’s ordination, it did indicate the signees’ support of the right of priests to speak from conscience without being in danger of sanction.[17] Following his refusal to recant, the society issued Bourgeois a second canonical warning; the final notice of pending removal from the Maryknoll Society, on July 27, 2011. In his August 8, 2011 letter of response,[18] Bourgeois wrote, in part:

I believe that our Church’s teaching that excludes women from the priesthood defies both faith and reason and cannot stand up to scrutiny. This teaching has nothing to do with God, but with men, and is rooted in sexism. Sexism, like racism, is a sin. And no matter how hard we may try to justify discrimination against women, in the end, it is not the way of God, but of men who want to hold on to their power. As people of faith we believe in the primacy of conscience. Our conscience connects us to the Divine. Our conscience gives us a sense of right and wrong and urges us to do what is right, what is just.

What you are asking me to do in your letter is not possible without betraying my conscience. In essence, you are telling me to lie and say I do not believe that God calls both men and women to the priesthood. This I cannot do, therefore I will not recant. I firmly believe that the exclusion of women from the priesthood is a grave injustice against women, against our Church, and against our God.

On August 16, 2011, Bourgeois’s canon lawyer Fr. Thomas Doyle wrote a letter to the Maryknoll Society asking that “reputable theologians” be brought in to examine the case “in order to look much more deeply” into two central issues: the church’s claim that the teaching on women’s ordination is infallible, and the right of a Catholic “to act and think according to the dictates of his conscience” even if the conclusions put one in conflict with the church’s highest authorities.[19]

In February of 2012, Maryknoll’s U.S. regional superior, Fr. Mike Duggan, told both Bourgeois and Doyle, over the phone, that the order’s general council, which consists of its superior general and three assistant generals, would be voting, in March of 2012, on whether to dismiss Bourgeois from the Maryknoll Society.[19]

In March of 2012, the four-person general council met to vote, but because canon law mandates that at least five people must vote on issues of dismissal from religious orders, Duggan had told Doyle that an unnammed fifth person from the order had been brought in to join the general council in the vote. The Maryknoll Society’s official statement about the vote was that it was a split decision, with no clear outcome. However, both Bourgeois and Doyle said, after the vote, that Duggan told them that only two of the five general council members voted for Bourgeois’s dismissal, while three abstained. The general council then sent a letter to the Vatican containing the results of the vote.[19] On June 6, 2012 Bourgeois and Doyle met with Dougherty and a mediator at the society’s headquarters in New York. Bourgeois and Doyle said no mention was made of the dismissal vote; and Bourgeois added that the two-hour meeting focused on the issue of conscience and “the importance of people of faith and members of Maryknoll to be able to speak openly and freely without fear … of being dismissed or excommunicated.” Doyle said the outcome of the meeting was “far different than we expected and far more positive.”[20]

[edit]Reducción al estado laical

On Monday, November 19, 2012, the Maryknoll Society’s Maryknoll Fathers and Brothers issued an official statement indicating that the Vatican’s Congregation for the Doctrine of the Faith had ruled, on October 4, 2012, that Bourgeois had been canonically dismissed from both the Maryknolls, and the Roman Catholic priesthood, thereby laicizing him. The full statement from the Maryknoll Fathers and Brothers: FOR IMMEDIATE RELEASE

The Congregation For The Doctrine Of The Faith Canonically Dismisses Roy Bourgeois

Maryknoll, New York – November 19, 2012 – The Vatican’s Congregation for the Doctrine of the Faith, on October 4, 2012, canonically dismissed Roy Bourgeois from the Catholic Foreign Mission Society of America, also known as the Maryknoll Fathers and Brothers. The decision dispenses the Maryknoll priest from his sacred bonds.

As a priest during 2008, Mr. Bourgeois participated in the invalid ordination of a woman and a simulated Mass in Lexington, Kentucky. With patience, the Holy See and the Maryknoll Society have encouraged his reconciliation with the Catholic Church.

Instead, Mr. Bourgeois chose to campaign against the teachings of the Catholic Church in secular and non-Catholic venues. This was done without the permission of the local U.S. Catholic Bishops and while ignoring the sensitivities of the faithful across the country. Disobedience and preaching against the teaching of the Catholic Church about women’s ordination led to his excommunication, dismissal and laicization.

Mr. Bourgeois freely chose his views and actions, and all the members of the Maryknoll Society are saddened at the failure of reconciliation. With this parting, the Maryknoll Society warmly thanks Roy Bourgeois for his service to mission and all members wish him well in his personal life. In the spirit of equity and charity, Maryknoll will assist Mr. Bourgeois with this transition.[21]

Dominican Fr. Thomas Doyle, Bourgeois’s canon lawyer, said he was surprised, especially after he and Bourgeois met with Maryknoll’s superior general, Fr. Edward Dougherty, in June, and the issue of dismissal had not been discussed. “The idea then was that things would continue and they would not dismiss Roy and they would continue to dialogue,” Doyle said. “And then this just happened, unilaterally. We had no idea.”[21] In response, Bourgeois issued the following official statement:[22] November 20, 2012

STATEMENT ABOUT MY DISMISSAL FROM MARYKNOLL

I have been a Catholic priest in the Maryknoll community for 40 years. As a young man I joined Maryknoll because of its work for justice and equality in the world. To be expelled from Maryknoll and the priesthood for believing that women are also called to be priests is very difficult and painful.

The Vatican and Maryknoll can dismiss me, but they cannot dismiss the issue of gender equality in the Catholic Church. The demand for gender equality is rooted in justice and dignity and will not go away.

As Catholics, we profess that God created men and women of equal worth and dignity. As priests, we profess that the call to the priesthood comes from God, only God. Who are we, as men, to say that our call from God is authentic, but God’s call to women is not? The exclusion of women from the priesthood is a grave injustice against women, our Church and our loving God who calls both men and women to be priests.

When there is an injustice, silence is the voice of complicity. My conscience compelled me to break my silence and address the sin of sexism in my Church. My only regret is that it took me so long to confront the issue of male power and domination in the Catholic Church.

I have explained my position on the ordination of women, and how I came to it, in my booklet: “My Journey from Silence to Solidarity.”

In Solidarity, Roy Bourgeois

In its November 20, 2012 statement, Erin Saiz Hanna, Executive Director of the Women’s Ordination Conference wrote of Bourgeois: “While he is devastated to lose his community, and saddened by the harshness of this final step, he remains steadfast in his faith and conscience. He has asked for solitude and prayers during this time of transition.”[22]

Notas

17 a b Ryan, Zoe (August 11, 2011). “Priests’ letter supports Bourgeois”. National Catholic Reporter. Retrieved 22 November 2012.

18 “Fr. Roy Bourgeois Responds to Second Canonical Warning”. Letter from Fr. Bourgeois to Maryknoll Superior General Dougherty, date August 8, 2011. Women’s Ordination Conference website. Retrieved 22 November 2012.

19 a b c McElwee, Joshua (7 March 2012). “Maryknoll votes on Bourgeois’ dismissal from order”. National Catholic Reporter. Retrieved 22 November 2012.

20 McElwee, Joshua (15 June 2012). “Following dismissal vote, Bourgeois says Maryknoll’s tone different”. Retrieved 22 November 2012.

21 a b McElwee, Joshua (19 November 2012). “Roy Bourgeois Dismissed From Religious Order By Vatican”. From the National Catholic Reporter, in the Huffington Post. Retrieved 22 November 2012.

22 a b “Fr. Roy Bourgeois’ statement on dismissal from Maryknoll”. The Women’s Ordination Conference website. Retrieved 22 November 2012.

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